Boeken die ik deze zomervakantie heb gelezen

De zomervakantie is alweer een aantal weken voorbij, boehoe! Maar iets leukers is dat mijn Blog nu een maand bestaat! Daarom vandaag een soortgelijke Blog als de allereerste. Ik blik in deze Blog terug op de boeken die ik deze zomervakantie heb gelezen. 

The Fault In Our Stars – John Green.

Dit boek is uitgegeven in 2012, ik ben dus een beetje een laatkomer. Maar sinds kort is het boek ook verfilmd. Voor mijn afgelopen verjaardag heb ik dit boek in het Engels én Nederlands gekregen van mijn vader. Als eerste heb ik hem in het Engels gelezen, een boek in de originele taal is altijd het leukst vind ik. In het Engels lezen vind ik erg leuk, en je leert er ook nog eens van.

The Fault In Our Stars is een indrukwekkend boek en zeker een tranentrekker. John Green is een heel goede schrijver met een fijne schrijfstijl. Dat merk je onder andere aan dat ondanks het zware onderwerp van dit boek, het geen deprimerend verhaal wordt. Bijvoorbeeld door de humor die in het boek zit. Het boek is ook heel realistisch en gedetailleerd, waardoor je extra gaat meeleven en helemaal in het verhaal zit. Een aantal scènes speelt zich af in Amsterdam, daarvoor is John Green zelfs een tijdje naar Amsterdam gegaan om alle details te weten.

Er zijn tranen op mijn boek gevallen, maar ik heb ook vaak hardop gelachen. Het laat je meeleven, nadenken en het inspireert je. Persoonlijk vind ik het een briljant en heel indrukwekkend boek. Dus écht een aanrader!

Paper Towns – John Green.

Na The Fault In Our Stars had ik de smaak helemaal te pakken, ik wou héél graag nog een boek van John Green lezen. In het Engels natuurlijk. Ik had nog boekenbonnen van mijn verjaardag over, dus ben ik naar de boekenhandel gegaan. Daar zag ik Paper Towns liggen. (In de boekhandel heb ik ook Eleanor & Park gekocht, daar las je over in mijn eerste Blog.) Vlak daarna kwam ik erachter dat Paper Towns ook is verfilmd, die draait nu in de bioscoop.

Dit is vooral een avonturenverhaal. Er zit veel spanning in, en daarom wil je blijven lezen. John Green laat je meedenken met het raadsel van de verdwijning van Margo. Dat is op een hele goede manier gedaan. Het verhaal is dus erg interactief. Maar ondanks de avonturen en het mysterie, kom je ook veel te weten over het innerlijk van de personen, waardoor je je heel goed kan inleven in de personages. Ook in dit boek zit de typische, leuke humor van John Green en komt zijn goede schrijfstijl naar voren.

Als je wat meer van spannende avonturenboeken houdt (én van de schrijfstijl van John Green) is dit ook zeker een aanrader! Uchum… misschien is John Green zelf gewoon een aanrader (als schrijver!) :). Ik ben in ieder geval fan en ben zeker van plan om nog meer boeken van hem te lezen!

Vreemde Vogels – Kate de Goldi.

Vreemde Vogels heb ik gekregen van mijn moeder voor de vakantie. Het is vertaald van het Engels naar Nederlands. Normaal gesproken vind het het leukst om een boek in de originele taal te lezen, maar de Engelse versie werd niet in de boekhandel verkocht. Maar zoveel zou het toch ook weer niet uitmaken? Nou, jammer genoeg was dit boek niet goed vertaald. Veel dingen leken bijvoorbeeld heel letterlijk vertaald. De opmaak van het boek was ook niet netjes. De lettergrootte, lettertype en letterdikte veranderde gek genoeg veel, wat ook een beetje storend was. Ik vind het jammer om negatief te zijn, sowieso, maar ik had ook zeker beter verwacht aangezien de uitgeverij Lemniscaat is. Normaal gesproken hebben ze goede boeken en een goede opmaak. Wat wel weer netjes was is dat het boek ook nog een extra papieren omslag heeft.

Dan nu naar de inhoud van het boek. Het is best een grappig boek, onder andere door de aparte personages, zie de titel :). Sommige dingetjes zijn wel herkenbaar, wat leuk gedaan is. Het duurt een tijdje voordat je het echte verhaal doorkrijgt, maar het is nou ook weer niet zo dat je wil stoppen met lezen. Uiteindelijk valt alles op zijn plek. Er zit ook een psychologisch tintje aan.

Al met al is het toch wel een grappig boek. Maar persoonlijk vind ik het geen moetje om hem te lezen. Maar als je van ietsje apartere en merkwaardigere romans houdt, zou ik hem zeker lezen!

Deze boeken heb ik dus gelezen in de zomervakantie!

Wat is het leukste boek dat je hebt gelezen in je hele leven? Welk boek dat je hebt gelezen zal  altijd in je gedachten blijven?

3 gedachtes over “Boeken die ik deze zomervakantie heb gelezen

Geef een reactie

