Recept | Appelcake met spijs

Vorige week had een ik een recept voor jullie dat niet helemaal goed was gelukt. Ik vond het een beetje zielig dat jullie niet (vol vertrouwen) in de keuken konden duiken ;). Dus vandaag een recept dat jullie wél goed kunnen maken. Hij is lekker én erg makkelijk te maken!

Het is een frisse appelcake met iets speciaals, een verrassing, op de bodem zit namelijk spijs. Mjam! Spijs kan je heel makkelijk zelf maken met amandelen, suiker en ei. Maar je kan het ook kopen. Het belangrijkste is natuurlijk hoe je de cake maakt! Misschien is het een beetje een raar of ingewikkeld recept, en het liefst bak ik ook veganistisch. Maar geloof me, het wordt heel lekker!

Ingrediënten:

  • 200 gram meel
  • 125 gram boter
  • 125 gram suiker
  • 3 eieren
  • 3 appels
  • Vanille (naar smaak)
  • Kaneel (naar smaak)
  • Amandelspijs, met een pakje ongeveer 1/2 daarvan
Hihi, op de achtergrond zie je cadeautjes die ik heb gekregen.

Hihi, op de achtergrond zie je cadeautjes die ik heb gekregen. Waaronder die super leuke mok!

  • Verwarm de oven voor op 180 graden, wij hebben een hete luchtoven dus dan zet ik hem op 160 graden.
  • Laat de boter een beetje smelten in de oven, niet helemaal.
  • In een kom meng je het meel met vanille en kaneel. In een andere kom klop je de zachte boter met de suiker, daarna doe je er één voor één de eieren bij. Klop het lekker luchtig, zo krijg je ook een luchtige cake.
  • Doe nu de droge ingrediënten bij de natte, spatel dit een paar keer door. Niet te veel, want je wilt dat je cake luchtig wordt.
  • Maya…?! En de appels dan? Die appels snijd je in kleine blokjes, maar meng je nog niet door het beslag. Eerst doe je namelijk een dun laagje beslag zonder appels in de vorm.
  • Op dat dunne laagje beslag kruimel je spijs, het zal een beetje messy worden, maar het komt goed!
  • Daarna mogen de appels door het beslag, maar meng weer niet te veel.
  • Vervolgens kan je de rest van het beslag, met de appelblokjes, in de vorm gieten.
  • Wens de cake maar een goede reis! Voor ongeveer 30 minuten.

Hij is snel gemaakt en super lekker! Dus leuk om gewoon een keer spontaan te maken, bijvoorbeeld als je druk bezig bent met school en jezelf wilt verwennen zonder E-nummers.

Zou je deze cake willen maken? Wat is jouw favoriete cake? 

9 gedachtes over “Recept | Appelcake met spijs

  1. Dit lijkt me een heerlijke cake. ;–) En fijn dat je er minder boter en suiker in doet als de meeste recepten vaak aangeven. Kennelijk kan dat prima!

    Like

  2. Hallo Maya, wat leuk om jouw Blog te lezen. Ik sprak Jos en hij gaf me deze door.
    Wat een belevenis met het egeltje, zelf ben ik helemaal weg van egels en hoe jullie dit hebben opgelost, hartstikke lief. De cake van deze week spreekt mij ook wel aan, ik denk dat ik deze wel een keer ga maken, je hoort er nog van

    Like

    • We hebben het egeltje jammer genoeg niet meer gezien… Maar hopelijk is het schatje lekker aan het slapen in het huisje!
      Ik zou het leuk vinden om te horen wat je van de cake vindt als je hem zelf gaat bakken!

      Like

  3. Hallo Maya, de cake ziet erg goed uit op de foto, ik ga deze zeker een keer maken,
    volgens mij wordt dat smullen. Ik heb van Jos jouw adres van dit blog gekregen, mijn complimenten, het ziet er zo mooi uit en fijn om te lezen ook.

    Like

Geef een reactie

