Review | Album Adele 25

Na lang gewacht te hebben is het er eindelijk: het nieuwe album van Adele, 25. Vanaf 20 november is het album uit. In deze Blog ga ik, per nummer, mijn eerste indruk delen en dit album reviewen. Ik ben groot fan van Adele en ben altijd positief over haar, maar speciaal voor jullie probeer ik objectief te zijn.

SONY DSC

Vanaf vorige week vrijdag kwam het album dus te koop. Ik wou hem eerst bestellen via Bol.com voor €17,99. Maar bij de Aldi bleek het €12,99. Dus afgelopen woensdag is mijn moeder voor mij om 8:00 naar de winkel gegaan :). Uit school hebben we vol verwachting de CD opgezet.

Het openmaken ervan was super leuk! Er zit een boekje bij met prachtige foto’s van Adele in de studio. Maar hé, er staan geen lyrics bij, kan je niet lekker mee-blèren met de juiste tekst, dat is jammer.

SONY DSC

Die linkerfoto is prachtig! De twee uitersten van Adele: tranen en haar aanstekelijke uitbundige lach.

Aan het einde staat een bericht van Adele:

Thank you for the time I’ve been given.
Thank you to everybody for your love and kindness, for your honesty and persuasion.
Thank you for telling me how it is but entertaining what I wanted it to be.
Thank you for listening and for letting me into your lives again.

Love Adele x

En dan nu mijn eerste indruk per nummer:

SONY DSC

  1. Hello
    “Hello, it’s me!”  Dit nummer was al eerder gepubliceerd. Niet voor niets dít lied natuurlijk. Het raakt. What can I say more? Oh ja, soms vind ik het een beetje doorgeproduceerd klinken, wat ‘gladder’ dan live.
  2. Send my love (to your new lover)
    Het eerste dat me opviel is dat dit lied een zware bas heeft, meerdere nummers hebben dat. (Nou kan dat voor een deel aan onze CD-speler liggen.) Zelf vind ik dat minder fijn als je er langer naar luistert. Het is een ander soort lied dan we hiervoor van Adele gewend waren, maar anders is niet slecht. Het is swingend en pakkend. Er zijn veel instrumenten rondom Adele’s stem.
  3. I miss you
    Het begin is wat mysterieus met galmende zangers op de achtergrond. Daarna komt er (zwaardere) drum bij. Het is een mooi lied met mooie tekst. Het authentieke van Adele’s stem komt goed naar voren. De achtergrondzangers, wat in dit geval alleen Adele lijkt te zijn, blijven het hele lied erin waardoor je in die mysterieuze sfeer blijft.
  4. When we were young
    Samen met ‘Hello’ was dit lied al eerder gepubliceerd. Het is Adele’s persoonlijke favoriet. De eerste akkoorden zijn al gelijk raak, er zit veel gevoel in (over de hele CD trouwens, I love it). Het heeft een mooie opbouw en alles is goed in evenwicht. Ook de backing vocals voegen iets toe, Adele maakt daar in dit album meer gebruik van dan voorheern. En die uithaal dan, niet normaal! Kippenvel!
  5. Remedy
    Snik, snik. Ehm… mag ik me opsluiten in een kleine kamertje – Neehee, niet dát kleine kamertje – en huilen?! Wow zeg, deze kwam gelijk binnen. Mijn pianohanden beginnen hiervan te jeuken. Alleen piano begeleiding, meer heeft Adele niet nodig.
  6. Water under the bridge
    Mwoah! Als ik héél héél eerlijk ben was ik de eerste keer niet super enthousiast over dit lied. Ik heb het later nog een keer beluisterd, en moet zeggen dat ik het nu meer waardeer. Maar het is nog steeds niet mijn lievelingslied, eigenlijk weet ik niet zo goed waar het aan ligt…SONY DSC
  7. River lea
    Ook dit begin is een klein beetje geheimzinnig, zeker als Adele invalt. Het gaat over de plek waar ze opgroeide. Een sterk en lekker lied met een pakkend refrein. Heel soms had ik het idee dat ik bepaalde lyrics herkende, kan ook aan mij liggen natuurlijk.
  8. Love in the dark
    Ooh! Ook dit begin is super mooi. Piano, daarna viool, en dan een engel van een stem. Maar eerst één vioolstrijk die je een fractie van een seconde aan Skyfall doet denken, maar dat idee verdwijnt weer snel. Mooie lyrics, gevoelig en prachtige viool.
  9. Million years ago
    Weer zo’n mooi nummer! Hoe krijgt Adele het toch voor elkaar, met alleen twee gitaren als begeleiding. Heel emotioneel, wat mij betreft had dit lied als laatste gemogen op de cd. WAUW!
  10. All I ask
    Kerst! Dat is het eerste waar ik aan moest denken. Maar het deed mij ook wel aan Whitney Houston denken. Bij dit lied ook alleen piano. Lied is wel met veel gevoel gespeeld en gezongen.
  11. Sweetest devotion
    En dan alweer het laatste nummer. Wacht, wat? Nu al?!
    Een mysterieus begin, je hebt geen idee van wat er zal komen, je hoort een paar kindergeluiden, gitaren vallen in en dan begint Adele met zingen. Een mooi en goed opgebouwd lied. Er zijn veel backing vocals waardoor Adele soms een beetje naar de achtergrond gaat. Maar dat wordt ook afgewisseld. Ook klinkt het een beetje herkenbaar, country Bob Dylan-achtig (mijn moeder luistert daar soms naar). Maar wel een lekker nummer! Het eindigt met kindergeluiden waardoor het mooi rond komt.

Het album 25 van Adele vind ik een erg mooi album! Qua uiterlijk is het erg netjes, prachtige foto’s. Het is alleen wel een minpuntje dat er geen lyrics in het boekje staat.

Qua inhoud is het zeker wat anders dan de vorige twee albums (dat is ook niet gek, Adele heeft veel tijd gehad om zichzelf te ontwikkelen en haar stem is ietsje veranderd). Zo zijn er meer backing vocals en is de drum en bas aanweziger bij sommige nummers. Soms lijken ze een beetje herkenbaar, zou dat liggen aan de samenwerkingen die ze aan is gegaan? Maar het zijn sterke nummers die goed blijven hangen. En vooral: de teksten zijn weer erg goed net zoals haar stem en er ligt veel gevoel in. Dat vind ik altijd erg belangrijk! Een prachtig album dus!

Wat vind jij van de ‘nieuwe’ Adele?

3 gedachtes over “Review | Album Adele 25

  1. Waaat??!!! Ik vond Water under the Bridge juist het leukst, haha. Ik ben van plan om het album te gaan kopen, maar eerst wil proberen het album van Justin Bieber te bemachtigen, hihi 😀

    Like

Geef een reactie

