Stage bij Viva

Ik ga alweer helemaal stralen als ik eraan denk: afgelopen week heb ik stage gelopen bij het vrouwentijdschrift Viva. Ik vond het heel erg gaaf, dus leek het me leuk jullie erover te vertellen.

Dit jaar, 3 VWO, zijn we bezig met het kiezen van ons vakkenpakket. Voor het vak LOB (loopbaanoriëntatie en -begeleiding) moesten we een meeloopdag regelen. Samen met een vriendin mocht ik meelopen met de hoofdredacteur van Viva, Ellen de Jong. Zo gaaf!

Viva

Ik was helemaal overdonderd door het gebouw, Sanoma, het was veel groter dan ik had verwacht. Het kantoor van Viva was erg leuk ingericht. Het zag er heel professioneel uit, maar toch ook ‘cozy’, huiselijk. Er hing een fijne sfeer, waar ik gelijk door werd gepakt.

Viva

Iedereen was erg open, aardig, geïnteresseerd en rustig. Ze vonden het leuk dat we er waren, en legden graag dingen uit. Het was bijzonder om mee te maken hoe het achter de schermen eraan toegaat. Bij het lezen van een tijdschrift denk je niet na over hoeveel werk erachter zit. Zo zie je op de bovenstaande afbeelding hoe een tijdschrift bij elkaar wordt gebracht, schematisch.

Viva

Op deze grote wand krijg je een beter beeld van de inhoud van het tijdschrift. Hierbij zie je namelijk ook de opmaak, koppen, afbeeldingen enzovoorts. Zo kunnen ze op de redactie goed beoordelen of de opbouw juist is. Er moet een goede afwisseling zijn, van bijvoorbeeld beeld en tekst of zware en lichte onderwerpen. Genoeg om over na te denken dus!

Viva

Ellen legde ons uit waar Viva voor staat, daar mochten wij verder mee aan de slag door te scheuren in de Viva’s (help!). Ondanks dat de doelgroep van Viva vrouwen van 30 tot 40 jaar is, vind ik het ook leuk om de tijdschriften te lezen (niet alles natuurlijk 🙂 ). De vier ‘pijlers’ van Viva zijn: werk & leven, liefde & sex (dat laatste voor mij dus niet, haha), lijf & psyche en stijl & update. Een aantal kernwaardes zijn stoer, lef, humor, herkenbaar en brutaal. De relevanties zijn geamuseerd worden, herkenbaarheid, erkenning, informatie en updates. Een van de doelen is dat de lezer minstens één keer heeft gelachen (nou, bij mij lukt dat wel!). Bij elk ding scheurden wij pagina’s uit, zowel beeld als tekst.

Viva

Ook hebben we Ellen geïnterviewd, dat was deel van de opdracht vanuit school. Ik vond dit interview erg interessant en inspirerend. Deze stage heeft me goed geholpen bij het nadenken over mijn toekomst. Het lijkt me erg leuk om op een redactie te werken, want ik houd van schrijven, communiceren en foto’s maken én kan mijn creativiteit erin kwijt. Daarom Blog ik :).
Ik heb ook nog even een kijkje genomen bij de vormgeving en het bewerken van de foto’s. Dit was ook erg leuk. Respect voor hoe goed zij dat programma kennen! Iedereen op de redactie is heel erg betrokken bij het eindproduct en helpt elkaar, er hangt een hele fijne sfeer.

Viva

Een wand vol met covers van Viva’s. Het zag er erg kleurrijk uit!

Dit was dus een supergave dag, die ik nooit zal vergeten. Viva (en speciaal Ellen): énorm bedankt!

Hopelijk vond jij het ook leuk om een kijkje achter de schermen te krijgen op de redactie van Viva!?

16 gedachtes over “Stage bij Viva

Geef een reactie

