DIY | Pasen pompoms

Pasen vind ik altijd een heerlijk feest. Het is een beetje de inleiding van de lente, je kunt weer naar buiten (paaseieren zoeken), genieten van het zonnetje, alles is in de bloei, niet meer in het donker naar school fietsen, en wakker worden door fluitende vogeltjes.

Met Pasen is het leuk om het huis in lentesfeer te brengen. Als je dat wilt dan is er in de winkels van alles te vinden. Maar hoe leuk is het als je zelf iets maakt? Origineel, je kan er met trots naar kijken én tijdens het maken heb je plezier. In deze blogpost ga ik je uitleggen hoe je kuikentjes en konijntjes kunt maken van pompoms.

Pasen2016

Benodigdheden:

  • Wol (in verschillende kleuren, ik kocht acryl wol voor €1,49 per stuk)
  • Naald en draad
  • Karton
  • Schaar
  • Vilt (in verschillende kleuren)

Pasen2016

Als eerste moet je, om pompoms te maken, een aantal rondjes uit het karton knippen met een gat in het midden, hiervoor kun je bijvoorbeeld de omtrek van een glas gebruiken. Van elke maat heb je er twee nodig. Hoe groter het rondje, hoe groter de pompom wordt.

Pasen2016 Pasen2016

De twee kartonnetjes leg je op elkaar. Knip een groot stuk wol af, vouw die dubbel en knoop het uiteinde aan het karton vast. Daarna wikkel je het wol helemaal om het karton heen. Als je een volle pompom wil, moet je ervoor zorgen dat er veel wol omheen is gewikkeld. Bij deze heb ik dat niet heel erg gedaan, maar bij de volgende (de gele) wel meer. Na het wikkelen, steek je de schaar tussen de twee kartonnetjes en knip je alles los.

Pasen2016 SONY DSC

Dan knip je een apart draadje wol af, en die knoop je goed tussen de twee kartonnetjes vast, om de losgeknipte wol heen. Daarna haal je de kartonnetjes eraf en heb je een pompom. Houd het stuk wol eraan, die heb je later nog nodig. Bij de gele zie je dat ik alles beter onder de knie heb, het is strakker en voller. En de pompom wordt dus ook voller.

SONY DSC Pasen2016

Voor één kuikentje of konijntje heb je twee pompoms nodig, waarvan één wat kleiner is. Die twee knoop je aan elkaar, door middel van de touwtjes die er nog aanzitten.

Pasen2016

Nu lijken ze al een beetje op kuikentjes/konijntjes! Alleen nog de details. Voor het konijntje heb ik grote oortjes gemaakt van vilt.

Pasen2016 Pasen2016

Het grijze en roze vilt kun je op elkaar lijmen, en het ‘plooitje’ kun je naaien. De oren heb ik vervolgens ook op het hoofd van het konijntje genaaid. Als staartje gebruikte ik een plukje wol. Voor een pootje van een kuiken, knip je een hartje en de ogen en het snaveltje spreken voor zichzelf. Deze onderdelen kun je allemaal vastlijmen.

Pasen2016

En dan heb je superschattige kuikentjes en konijntjes! Hopelijk vond je dit een leuke DIY. Een heel fijn paasweekend gewenst!

Ga jij deze DIY maken? Hoe vier jij Pasen?

20 gedachtes over “DIY | Pasen pompoms

    • Heel lief dat je met hebt genomineerd! De laatste tijd ben ik genomineerd voor meerdere tags. Dus ik zal even nadenken of ik het ga doen. Als ik het doe, komt hij pas over een tijdje online. Maar alsnog super bedankt! 🙂

      Liked by 1 persoon

Geef een reactie

