Song | Lieder – Adel Tawil

Een grappige interesse van mij is de betekenis en achtergrond van een lied opzoeken. Een soort van mini-onderzoekjes. Ik vind dat heel erg interessant (misschien ook wel omdat ik zelf liedjes schrijf). Het leek me leuk om soms ook een liedje uit te leggen op mijn blog. Hopelijk vinden jullie dat ook interessant!

Laat me weten in de reacties (bovenaan dit bericht, bij titel rechts) wat je van zo’n blogbericht en dit lied vindt. En misschien heb je wel een lied waarvan je de betekenis graag wil weten, let me know!

De videoclip is een lyrics clip, dus met de tekst. Alleen dan op een originele manier, er zitten namelijk allemaal illustraties bij. Die zijn in het zwart-wit, met soms een beetje kleur.

Het lied zelf vind ik  best leuk. Adel Tawil zingt het echt met overtuiging en gevoel en ik vind dat hij een fijne en mooie stem heeft. De opbouw van het lied is ook mooi, en het blijft hangen. Na een tijdje kende ik de tekst al uit mijn hoofd (Oké, dat ligt aan mij. Ik leer lyrics erg snel, zelfs in het Duits schijnbaar 😉 ) Maar naast dat is er nog iets heel bijzonders aan het lied. Heb je het al ontdekt?

In het lied wordt er verwezen naar allerlei artiesten en liedjes die belangrijk zijn in het leven van Adel Tawil. Hij begint met ‘Ich ging wie ein Ägypter’ wat verwijst naar Walk like an Egyptian van The Bangles. De vader van Adel is Egyptisch. Hier onder heb ik er nog een paar op een rij gezet:

LilaRegen

  • hab’ mit Tauben geweint                     When Doves cry – Prince
  • Voodoo-Kind                                         Voodoo Child – Jimmy Hendrix
  • wie ein rollender Stein                        Like a rolling stone – Bob Dylan
  • wundervollen Welt                               Wonderful world – Louis Armstrong
  • lila Regen                                               Purple rain – Prince
  • Whitney wird mich immer lieben       I will always love you – Whitney Houston
  • Michael lässt mich nicht allein            You are not alone – Michael Jackson

Er zit één verwijzing in die ik echt geniaal vind. Luister eens vanaf 1:25 tot 1:34. En… valt je iets op? Hij verwijst in het stukje tekst ‘Kurt Cobain sagte mir, ich soll kommen wie ich bin’ naar Nirvana met Come as you are. Maar terwijl hij dat zingt hoor je op de achtergrond de gitaarriff van Come as you are. Geniaal bedacht!

KurtCobain

Hij zingt ook ‘Und ich singe diese Lieder tanz’ mit Tränen in den Augen’, in het Nederlands is dat: ‘Ik zing dit lied, dans met tranen in mijn ogen’. Oftewel, al de liedjes (Lieder) waar hij naar verwijst betekenen veel voor hem.

Ogen

Adel Tawil is een Duitse zanger, songwriter en producer. Hij is geboren op 15 augustus 1978 in Berlijn. Zijn vader is Egyptisch en zijn moeder Tunesisch. Hij is vooral soloartiest maar maakte sinds 2004 ook deel uit van het duo ‘Ich und Ich’ waarmee hij drie albums uit heeft gebracht. Daarvoor zat hij in een boy band genaamd ‘The Boyz’. Als soloartiest werd hij een beetje bekend door zijn themesong ‘Ich glaub’ an dich’ van de serie ‘Prison Break’. Op 8 november 2013 bracht hij zijn eerste solo album uit genaamd ‘Lieder‘.

Ik vind dit lied dus echt geniaal! Jammer genoeg is het idee nu niet meer origineel, haha ;).

Zijn jullie net zo enthousiast? Ik ben benieuwd naar je mening! En vinden jullie het leuk om achtergrond informatie te krijgen over een lied? Mij lijkt het wel leuk om dit vaker te doen.

8 gedachtes over “Song | Lieder – Adel Tawil

  1. ik zoek zelf ook vaak de achtergrond van een liedje op, vooral als ik het zelf wil posten op mijn blog.
    Ik kan nu niet luisteren, maar kom wel eens terug… 😉

    Like

Geef een reactie

