Song | Iron Sky – Paolo Nutini

Een grappige interesse van mij is de betekenis en achtergrond van een lied opzoeken. Een soort van mini-onderzoekjes. Ik vind dat heel erg interessant (misschien ook wel omdat ik zelf liedjes schrijf). Het leek me leuk om soms ook een lied uit te leggen op mijn blog, dus dat is een nieuwe ‘serie’ geworden. Ik zou het leuk vinden als je een lied achterlaat in de reacties (bij titel blogpost rechts) waarvan je de betekenis wil weten.

De vorige keer heb ik het Duitse lied Lieder uitgelegd en dit keer het emotionele lied Iron Sky (uitgebracht in 2014) van de Schotse singer-songwriter Paolo Nutini (ja, zakdoekjes zijn niet overbodig).

De vader van Paolo komt uit Italië en zijn moeder uit Schotland. Paolo Nutini is op 9 januari 1987 geboren (nu 29 jaar). Zijn weg naar muzikant is best grappig: hij wilde namelijk eerst zijn vader opvolgen in de ‘fish and chips’-business, maar door zijn grootvader en muziekdocent werd hij aangemoedigd om door te gaan in de muziek. Hij ging van school om roadie te worden en t-shirts te verkopen voor een band. Vervolgens heeft hij drie jaar lang kennis opgedaan met optreden en opnemen. In 2003 won hij een popquiz en mocht hij een liedje spelen, en toen vroeg iemand in het publiek of hij de manager van Paolo mocht zijn. Toen hij 17 was, speelde hij in meerdere radioprogramma’s. Paolo is ook meerdere keren te gast geweest bij RTL Late Night. En… hij stond in 2006 in het voorprogramma van onder andere Amy Winehouse en The Rolling Stones! Na de aanslagen op Charlie Hebdo werd Iron Sky de 3FM Megahit.

PaoloNutini1

Ik hou heel erg van de stem van Paolo Nutini en van de passie en emotie waarmee hij zingt. Hij zit helemaal in de muziek en zingt het vanuit zijn hart, het komt echt aan. Dat kun je ook zien aan zijn perfomance.

Okay, genoeg over Paolo Nutini. Nu over het lied Iron Sky, het gaat over politiek, hoop, vrijheid, religie en liefde boven haat. Veel mensen denken dat het over dictators gaat door de zinnen in de lyrics: “The hate of men will pass, and dictators die. And the power they took from the people will return to the people. And so long as men die, liberty will never perish.” Andere denken dat het over de onafhankelijkheid van Schotland gaat door de lijnen: “You, the people, haver the power to make this life free and beautiful. Let us use this power.” Het lijkt erop dat dit een oproep was om deel te nemen in de onafhankelijkheids referendum in Schotland. Dat is mogelijk, omdat het lied een maand van te voren uitkwam.

In een interview zei Paolo Nutini dat het meer een politieke note is, dus meer een protestlied. Hij zei ook dat er veel voorbeelden zijn waar het over kan gaan, maar dat hij het niet specifiek over één heeft geschreven. In het interview vertelde hij ook iets over machinegeweren: “The idea of something being convenient, the idea, okay maybe a machine can do the job quicker and it can do it faster. And it can save the company, that is already making millions of pounds, money. But it doesn’t have kids, it doesn’t have a life to live or a family to feed.”

De lyrics is krachtig en ‘commandeert’ de luisteraars om te ontsnappen uit onze koude samenleving en onze kracht te gebruiken zodat liefde boven haat komt. Ik raad zeker aan om de lyrics een keer te lezen. Giel Beelen van 3FM heeft ook een vrije vertaling gemaakt van de songtekst die hij op de radio voorlas, met tranen.

Paolo schreef het lied terwijl hij boos was, vertelde hij in een interview. Maar hij wou ook een beetje hoop geven. Hij vindt dat mensen de rechten en vrijheid meer moeten waarderen. En het maakt hem boos dat sommige mensen hun vrijheid (van meningsuiting, stemmen) niet gebruiken en dat politici doen alsof er niks aan de hand is.

De videoclip van Iron Sky is een korte film gedirigeerd door Daniel Wolfe.

In het lied zit een stuk van de speech uit de film ‘The Great Dictator’ (waarvoor Charlie Chaplin bijna alles heeft gedaan). Deze film werd uitgebracht in 1940, toen Hitler aan de macht was. Het was een politiek statement en werd later ook gebruikt als propaganda film. Charlie Chaplin heeft later gezegd dat als hij wist wat er gebeurde in de concentratiekampen, hij deze film nooit zou hebben gemaakt.

Die speech was volgens Paolo net een reflectie van wat hij wilde zeggen in het lied. Het is een van de meest beroemde speeches en duurt 4 minuten. Er zit maar een klein stuk in het lied dus ik raad zeker aan de hele speech te luisteren (tip: pak je zakdoekjes).

Ik vind dit echt een prachtig lied! Gewoon alles: de tekst, de boodschap, de speech, de emoties erin en die het oproept, de prachtige stem van Paolo Nutini en de passie waarmee hij zingt. Love it!

Wat vind jij van Iron Sky? En van welk lied zou jij graag de betekenis willen weten?

12 gedachtes over “Song | Iron Sky – Paolo Nutini

  1. Ik wil graag de betekenis weten van het volgende liedje Naughty boy ft Sam smith- La La La . Dit was echt mijn lievelingsliedje en ik wou graag de achtergrond ervan weten maar tot de dag van vandaag niks gevonden =(=( so let me know if you Find something

    Liked by 1 persoon

  2. Iron Sky draaide ik een tijd geleden vaak in mijn atelier. Het lied ademt een sfeer waardoor ik me nog beter kan concentreren en tegelijkertijd geïnspireerd erdoor raak. Ik had trouwens een heel ander soort zanger voor de geest – dacht aan dreadlocks of zo. Ik was altijd wel benieuwd waar ‘Smells like teen spirit’ van Nirvana over gaat (jij had daar een idee over). Of ‘Black’ van Pearl Jam (maar daar heb ik nu heel duidelijk beeld bij – unrequited love). Eddie Vedder heeft er zelf over gezegd: “It’s about first relationships and letting go. It’s very rare for a relationship to withstand the Earth’s gravitational pull and where it’s going to take people and how they’re going to grow. I’ve heard it said that you can’t really have a true love unless it was a love unrequited. It’s a harsh one, because then your truest one is the one you can’t have forever.” En tot slot ‘Plush’ van The Stone Temple Pilots. Ik ben bij een best wel ‘intiem optreden’ geweest van hen in Montréal. (Ik had de bandleden kunnen aanraken, als ik had gewild. Het podium was bijna gelijk aan de vloer waarop het publiek stond. En er was gewoon nog ruimte om te dansen (ik was daar met mijn vriendje (diskjockey bij de radio in Montréal). Hij was altijd op zoek naar nieuwe bandjes. Daarom had hij kaartjes voor dit optreden. Dit optreden was misschien wel rond hun doorbraak, er vlak voor? De zanger – Scott Weiland – is dit jaar overleden (uit mijn hoofd). Ik vind ‘Plush’ – unplugged – een van de mooiste nummers uit de jaren negentig, maar uit mezelf heb ik er geen beeld bij, wat betreft het thema. Jij wel?

    P.S. Wauw, wat schrijf jij gave blogs!! Mag ik je adopteren? 🙂

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

