Song | The greatest – Sia

Een grappige interesse van mij is de betekenis en achtergrond van een lied opzoeken. Een soort van mini-onderzoekjes. Ik vind dat heel erg interessant (misschien ook wel omdat ik zelf liedjes schrijf). Het leek me leuk om soms ook een lied uit te leggen op mijn blog, dus dat is een ‘serie’ geworden. Ik zou het leuk vinden als je een suggestie achterlaat in de reacties (bij titel blogpost, rechts) van een lied waarvan je de betekenis wil weten.

De vorige ‘aflevering’ ging over het lied Mad World van Tears for Fears en de cover van Gary Jules. Deze keer gaat het over het lied The Greatest van Sia, omdat Lannée hier heel graag de betekenis van wilde weten. Hopelijk heb ik je geholpen na het lezen van deze blogpost! Ik vind het zelf ook een erg mooi en origineel lied, dus laat ik snel beginnen.

Afbeeldingsresultaat voor sia

Sia is een Australische popzangeres en songwriter. Haar volledige naam is Sia Kate Isobelle Furler, ze is geboren op 18 december 1975 in Adelaide. Sia was een tijd lid van de groep Zero 7, de zangers van die groep wisselden vaak (onder andere José Gonzalez heeft er ook in gezeten). Er waren al drie albums uitgekomen van Sia, maar met haar vierde album uit 2008 brak ze meer internationaal door. Ook zong ze het lied ‘Breathe Me’ uit de finalescène van de Amerikaanse serie Six Feet, waardoor ze een stuk bekender werd (echt prachtig lied trouwens!). In 2011 begon Sia samen te werken met bekende artiesten als David Guetta met ‘Titanium’, wat een grote hit werd. Ook is ze een veel gewilde songwriter, zo schreef ze bijvoorbeeld mee aan ‘Diamons’ van Rihanna en ‘Pretty Hurts’ van Beyoncé. En het lied Alive was eigenlijk bedoeld voor Adele. Maar sinds 2011 is Sia pas echt bekend geworden, toen haar zesde album ‘1.000 forms of fears’ uitkwam. En afgelopen jaar kwam haar album ‘This is acting’ uit, het tweede album dat echt bekend is.

Het persoonlijke leven van Sia is niet altijd even leuk geweest. Ze heeft een depressie gehad, is verslaafd geweest aan pijnstillers en alcohol en wilde een einde haar leven maken. In 2010 heeft ze haar tour geannuleerd door haar slechte gezondheid. Dat is ook de reden waarom Sia heeft besloten om niet haar gezicht te laten zien in de media. Ze draagt altijd een grote pruik, zodat je alleen haar mond kunt zien. Een leuk weetje: Sia is vegan!

Afbeeldingsresultaat voor sia

Het meisje links op bovenstaande foto is Maddie Ziegler. Uit de videoclip van The Greatest. Zij heeft tot nu toe in vijf videoclips van Sia gespeeld en gaat soms mee op tour met Sia. Maddie is een Amerikaanse danseres, actrice en model bekend van Dance Moms. Ze is geboren op 30 september 2002 (en is dus pas 14!).

afbeeldingsia1

Lyrics

Coupletten

Uh-oh, running out of breath, but I                  – Uh-oh, buiten adem raken, maar ik
Oh, I, I got stamina                                              – Oh, ik, ik heb uithoudingsvermogen
Uh-oh, running now, I close my eyes               – Uh-oh, rennen nu, ik sluit mijn ogen
Well, oh, I got stamina                                        – Nou, oh, ik heb uithoudingsvermogen
And uh-oh, I see another                                   – En uh-oh, ik zie een andere
mountain to climb                                              – berg om te beklimmen
But I, I, I got stamina                                         – Maar ik, ik, ik heb uithoudingsvermogen
Uh-oh, I need another lover,                            – Uh-oh, ik heb een andere liefde nodig,
be mine                                                              – wees van mij
Cause I, I, I got stamina                                    – Want ik, ik, ik heb uithoudingsvermogen

Well, uh-oh, running out of breath, but I        – Nou uh-oh, buiten adem raken, maar ik
Oh, I, I got stamina                                           – Oh, ik, ik heb uithoudingsvermogen
Uh-oh, running now, I close my eyes             – Uh-oh, rennen nu, ik sluit mijn ogen
But, oh, I got stamina                                       – Maar oh, ik heb uithoudingsvermogen
And oh yeah, running to                                  – En oh yeah, rennen naar
the waves below                                               – de golven hieronder
But I, I got stamina                                           – Maar ik, ik heb uithoudingsvermogen
And oh yeah, I’m running                                – En oh yeah, ik ben aan het rennen
and I’ve just enough                                         – en heb net genoeg
And uh-oh, I got stamina                                  – En uh-oh, ik heb uithoudingsvermogen

Pre-chorus

Don’t give up, I won’t give up                            – Geef niet op, ik zal niet opgeven
Don’t give up, no no no                                     – Geef niet op, nee, nee, nee
Don’t give up, I won’t give up                            – Geef niet op, ik zal niet opgeven
Don’t give up, no no no                                     – Geef niet op, nee, nee, nee

Related image

Refrein

I’m free to be the greatest, I’m alive               – Ik ben vrij om de grootste te zijn, ik leef
I’m free to be the greatest                               – Ik ben vrij om de grootste te zijn
here tonight, the greatest                                – hier vanavond, de grootste
The greatest, the greatest alive                       – De grootste, de grootste levende
The greatest, the greatest alive                       – De grootste, de grootste levende

Rap (Kendrick Lamar)

Hey, I am the truth                                            – Hey, ik ben de waarheid
Hey, I am the wisdom of the fallen                 – Hey, ik ben de wijsheid van de gevallen
I’m the youth                                                      – Ik ben de jeugd
Hey, I am the greatest                                       – Hey, ik ben de grootste
Hey, this is the proof                                         – Hey, dit is het bewijs
Hey, I work hard, pray hard,                            – Hey, ik werk hard, bid hard
pay dues, hey                                                      – betaal contributie, hey
I transform with pressure                                – Ik verander met druk
I’m hands-on with effort                                  – Ik ben praktisch met moeite
I fell twice before                                               – Ik viel twee keer hiervoor
my bounce back was special                            – mijn terugkeer was speciaal
Letdowns will get you,                                       – Teleurstellingen zullen je krijgen
and the critics will test you                               – en de kritische zullen je testen
But the strong will survive,                               – Maar de sterke zullen overleven
another scar may bless you, ah                        – een ander litteken mag je zegenen, ah

Related image

De videoclip en het lied zijn een ode aan de slachtoffer van de aanslag in Orlando. Er zijn namelijk evenveel dansers als slachtoffers, en Maddie tekent regenbogen op haar wangen. Het laatste beeld (dat iedereen neervalt) lijkt op hoe het eruit zal hebben gezien in de club. Maddie bevrijd de kinderen uit een gevangenis, helpt ze omhoog en op het laatste zijn ze met z’n allen aan het dansen. Het gaat dus ook om bevrijding, waarschijnlijk over het durven en kunnen zijn van wie je bent. Sia zingt over uithoudingsvermogen, en het stuk van Kendrick gaat over het overleven van haat. De mensen hebben gevochten en vrijheid gevonden, maar gaan uiteindelijk toch ten onder. Het is een erg sterke maar ook afschuwelijke en emotionele video clip en lied. En een prachtig eerbetoon aan de slachtoffer van de aanslag in Orlando. Het spoort de luisteraar aan om het leven en de vrijheid te vieren, maar ook degene die er niet meer zijn te eren. En dat samen met de mooie, sterke en geheimzinnige stem van Sia, die geweldig emoties kan overbrengen. Wauw!

Heb jij een lied waarvan je de betekenis wil weten? Laat het weten in de reacties (bij titel blogpost rechts)!

15 gedachtes over “Song | The greatest – Sia

  1. Heel erg leuk dat je de betekenis wilde geven van dit lied! Ik ben veel nieuwe dingen te weten gekomen en kijk nu met een andere blik naar het lied. Zo vroeg ik mij bijvoorbeeld af waarom Sia altijd een pruik draagt 🙂 En zo weet ik ook dat het lied een ode is aan de slachtoffers in Orlando. Ik verheug me op de volgende episode van deze serie!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

