Tips voor perfectionisten

Ik ben zelf een hele erge perfectionist. Zo controleer ik mijn blogposts meerdere keren, maar er blijven altijd wel foutjes in staan. Daar kan ik me dan erg aan irriteren. Het perfectionisme zal nooit uit mij gaan, maar je kan er wel mee leren omgaan. Vandaag een post vol tips voor de perfectionisten!

  • Perfectie bestaat niet! Knoop dat even heel goed in je oren. Niks en niemand is perfect, dus verwacht ook niet dat alles wat jij doet en bent wél perfect is.
  • Je bent niet wat je doet. Als je een keer een lager cijfer op school haalt, of op je werk wat flinke feedback krijgt, wordt je daardoor zelf geen mislukkeling!
  • Probeer je zelfbeeld niet afhankelijk te laten zijn van de prestaties.
  • Denk niet alles of niets. Uitstelgedrag hoort ook bij perfectionisten, alles of niets. “Als het toch niet perfect gaat lukken, waarom zou je het dan nog doen?”
  • Probeer te focussen op wat er wél goed gaat in plaats van de dingen die ‘fout’ gaan.

Quote2

  • Heb vertrouwen in jezelf!
  • Luister naar jezelf, zodat je niet over de grens heengaat en té lang doorgaat met iets perfectioneren. Heeft dit doorwerken veel zin voor het resultaat? Kan ik het aan om nog langer door te gaan?
  • Stel een (realistisch!) doel van tevoren, zodat je voorkomt dat je eeuwig bezig blijft met het perfectioneren.
  • Als je hebt besloten om tevreden te zijn met het resultaat, laat het dan ook los.
  • Zie kritiek en feedback als iets om van te leren in plaats van een aanval.
  • Niemand verwacht dat je perfect bent (en mochten ze dat wel verwachten, ligt het probleem niet bij jou).

Quote3

  • Geef jezelf complimenten!
  • Beoordeel vooral je proces, hoeveel je heb geleerd.
  • Let eens op de reacties van anderen als je iets fout doet. Ze zullen begrip tonen of het niet uitmaken.
  • Accepteer jezelf.
  • Bedenk wat je allemaal al hebt gedaan in plaats van wat nog niet gelukt is. Dan krijg je ook meer zelfvertrouwen!

Quote4

Heb vooral vertrouwen in jezelf, en accepteer jezelf zoals je bent! Nobody’s perfect.

Ik weet dat al deze tips makkelijk gezegd dan gedaan zijn. Het kost tijd om beter om te gaan met perfectionisme. But you can do it! Believe in yourself.

Zou je graag meer artikels willen lezen over perfectionisme? Of ben je zelf perfectionistisch en heb je nog goede tips of iets leuks om te vertellen? Laat het weten in de reacties!!

Follow me: Twitter | Facebook

Een gedachte over “Tips voor perfectionisten

Geef een reactie

