Vegan Challenge conclusie | april 2016

De eerste twee weken van april heb ik meegedaan aan de Vegan Challenge, veganistisch eten. In deze blogpost ga ik jou vertellen hoe dat veganistisch eten mij beviel.

Wat viel me op?

Tijdens deze twee weken besefte ik pas in hoeveel producten dierlijke ingrediënten zitten. Van een groot deel verwacht je het, maar soms ben ik echt even in de war.

Maar wat we ook erg opviel is hoeveel producten wél vegan zijn, terwijl je het helemaal niet proeft en het in de normale supermarkt verkocht wordt. In het begin was het redelijk wennen om veganistisch te eten, en had ik vooral het gevoel dat ik veel niet kon eten. Maar na een paar dagen viel me juist op hoeveel wel veganistisch is.

FoodDiary2

Ik was erg benieuwd naar de reacties die ik zou krijgen. Maar het was allemaal erg positief! Als eerste merkte ik dat weinig echt wisten wat veganistisch eten inhoudt. Ook vroegen ze zich af wat ik dan wel kon eten. Alleen maar fruit en groente? Maar ze stonden er wel voor open, dat vond ik erg fijn. Ze vonden het interessant als ik erover vertelde, begrepen het en stelden vragen (lief!). Ook hier op mijn blog kreeg ik alleen maar lieve en positieve reacties, bedankt!

In deze twee weken heb ik het idee gehad dat ik gevarieerder en ‘creatiever’ at. Op school een lunchtrommeltje met sla en spread op mijn brood en snoeptomaatjes erbij. Ik had er echt plezier in om recepten te bedenken en te maken. Ik waardeerde mijn voedsel meer. Het eten van meer groente en fruit voelde echt fijn. Ik had trouwens ook het idee dat ik minder snoepdrang had. Ik kon ‘lekkere trek’ beter onderscheiden van ‘drang naar iets lekkers’ en koos dan voor een gezond tussendoortje🙂.

Het was een grappig ervaring om in de supermarkt alle verpakkingen te bestuderen en uiteindelijk een grote glimlach op je gezicht te krijgen als je een veganistische versie te pakken hebt gekregen (ik bekeek altijd al wel de ingrediëntenlijst, maar dit was toch ff iets anders). Toen ik op zoek was naar veganistische pure chocolade kreeg ik wel een paar rare blikken. Een jong meisje dat voor het chocolade-schap staat en alle verpakkingen bekijkt, haha.

FoodDiary1

Lastige dingen

Ik kan me voorstellen dat het in sociale situaties lastig kan zijn. Het kan misschien ongemakkelijk zijn, of je wilt anderen niet andere er rekening mee hoeven te houden. Ikzelf heb dat niet meegemaakt, ik heb niet zo’n sociaal leven😉. Ik woon gewoon thuis en heb deze twee weken geen feestjes van vriendinnen gehad of etentjes met familie.

Mijn ontbijt was al veganistisch, voor de lunch vielen een aantal dingen af. Maar het meeste kon ik nog wel eten. Het avondeten was het lastigste denk ik, omdat mijn ouders en broer niet veganistisch eten (wel vaak vegetarisch). Dus soms had mijn moeder al avondeten gekocht, maar bedacht ze dat ik het niet kon eten. Natuurlijk hielp ik haar wel er wel mee! Dan at ik bijvoorbeeld wraps (recept). Maar soms was het avondeten wel helemaal vegan.

FoodDiary2

Wat zou ik bij een eventuele volgende keer beter doen?

Na een week besefte ik pas dat ik helemaal was vergeten om elke dag supplementen te nemen. Stom! Ik nam al supplementen, maar niet strikt elke dag. Als veganist is dit natuurlijk super belangrijk (nog veel meer dan als vegetariër). Vooral B12 is erg belangrijk, voor de rest neem ik ook vitamine D en ijzer en soms vitamine C. Als ik wat meer stress heb neem ik magnesium. Dus bij een eventuele volgende keer ga ik hier beter op letten. Maar in het algemeen moet ik het niet vergeten🙂. Lijkt het je interessant als ik een blog schrijf over supplementen?
Ook lijkt het me leuk om weer wat meer zelf te gaan koken en bakken. Het bakken zelf is al leuk, maar je weet ook honderd procent wat erin zit en dat je er zelf achter staat.

FoodDiary2

Hoe nu verder?

Ondanks dat het goed voelde, blijf ik niet veganistisch. Ik vond het erg leuk om te ervaren hoe het is. Maar ik vind het toch nog wel lastig en kan me niet goed voorstellen dat ik nu volledig vegan zou worden. Dit is de eerste keer in mijn hele leven dat ik een tijdje veganistisch heb gegeten, en het was maar twee weken. Ik ben me wel meer bewust geworden van de ingrediënten en zou graag nog meer groente en fruit willen eten, omdat dat goed voor mij voelt. Ook wil ik weer meer gaan letten op dat ik vitamines inneem. Het creatievere eten en meer variëren vond ik erg leuk, en dat koste eigenlijk weinig moeite, dus dat wil ik ook blijven volhouden. Maar veganist worden vind ik nu een te grote stap. Sowieso doe ik al meer dan de gemiddelde persoon om dierenleed tegen te gaan en dat voelt goed (geen belediging ;)).

Zouden jullie het leuk vinden om een blog te lezen over hoe je dierlijke producten moet vervangen (supplementen)? Of vinden jullie het na drie weken wel genoeg met veganistisch/vegetarisch eten?😉

Follow me: Twitter | Facebook

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s