Ingrediënten om te vermijden | als je vaak moe bent

Jee! Weer een vervolg op de serie ‘ingrediënten om te vermijden‘, en dit keer voor als je vaak moe bent. Voeding heeft een enorme invloed op je lichaam en gesteldheid, zowel fysiek als mentaal. Als je vaak moe bent kan dat aan veel verschillende dingen liggen, maar voeding speelt zeker een grote rol. Hopelijk kunnen deze tips je helpen!

Ik bedoel hier trouwens niet mee dat je deze ingrediënten totaal niet meer moet gebruiken. Maar misschien is het wel goed om bewuster met het gebruik om te gaan. Als je geïnteresseerd bent in voeding, kan je erop gaan letten. Ook wordt er veel gediscussieerd over of bepaalde stoffen nou wel of niet ‘slecht’ zijn. Zelf weet ik het ook niet zo goed. En ik wil je hiermee niet bang maken :). Misschien kun je het uitproberen? Sommige mensen merken namelijk veel verbetering en anderen totaal niet.

‘Simpele’ koolhydraten

Koolhydraten geven ons lichaam makkelijk veel energie, alleen zijn er meerdere soorten. De ‘complexe’ koolhydraten zijn de betere. Bovendien moet je er niet te veel van eten.

Simpele koolhydraten zitten in producten met weinig ingrediënten die de opname vertragen (vezels, vitaminen en mineralen), het worden daarom ook wel snelle koolhydraten genoemd. Ze worden enorm snel opgenomen in je lichaam waardoor je meteen veel energie krijgt. Die piek houdt echter maar even aan, gevolgd door een dip. Deze zitten in producten zoals snoep, alcoholische dranken, frisdrank, wit brood, chocolade, pasta, aardappelen, koekjes enzovoorts.

Complexe koolhydraten daarentegen krijg je binnen in combinatie met vezels, vitaminen en mineralen waardoor je lichaam de energie langzamer en geleidelijker opneemt. Hierdoor haal je langer energie uit de voeding en krijg je ook minder snel weer honger. Dit zit in producten zoals volkoren brood, groente (broccoli, sperziebonen, spinazie, komkommer, wortel enz), zoete aardappelen, havermout en rogge brood.

Tekeningen1Te weinig magnesium

Magnesium is een erg belangrijk mineraal voor onze lichaamsfuncties. Het zorgt ervoor dat alle vitamines en enzymen hun werk kunnen doen. Magnesium zorgt onder andere voor de ontspanning van spieren, zenuwen en bloedvaten, tanden en botten, weerstand, zenuwprikkels, versterking van concentratievermogen en het vrijmaken van energie uit voeding.
Dagelijks hebben vrouwen 250 – 300 mg en mannen 300 – 350 milligram magnesium nodig. Je lichaam is niet in staat het zelf aan te maken, dus een tekort ontstaat sneller.
Producten met veel magnesium zijn onder andere noten, groente (spinazie), pindakaas (zonder suiker en met goede oliën), vlees en bonen. (Als vegetariër/veganist moet je hier dus extra op letten, maar het valt prima genoeg binnen te krijgen met vegetarische en veganistische producten).

FoodDiary1

Te weinig ijzer

Ook ijzer is een belangrijk mineraal. Het is verantwoordelijk voor zuurstoftransport in bloed en stofwisseling. IJzerrijke producten zijn volkorenbrood, rund- en lamsvlees, broccoli, sperziebonen en peulvruchten. Zeker vrouwen, vegetariërs en veganisten hebben sneller een ijzertekort. Vitamine C helpt bij de opname van ijzer, eet ook genoeg groente en fruit die rijk zijn aan vitamine C.

Fruitontbijt

Dehydratie

Water ondersteunt alle processen in je lichaam. Als je te weinig water binnenkrijgt kun je onder andere vermoeider worden, hoofdpijn krijgen of duizelig zijn. Elke dag moet je minimaal 1,5 liter water binnenkrijgen. Een deel daarvan gebeurt via je voeding, maar het is ook belangrijk om te drinken. En dan ook echt water (of thee/spa rood)!

Te weinig eiwitten

Het kost je lichaam veel energie om eiwitten te verteren. Je krijgt er dus lang energie van en zit langer vol. Eiwitten zitten onder andere in noten, ei, vlees, groente, peulvruchten en paddenstoelen.

FoodDiary1

Te weinig vitamine B

Vitamine B is één van de belangrijkste vitamines. Het zorgt voor de aanmaak van rode bloedcellen en de werking van je zenuwstelsel. Vitamine B zit alleen in dierlijke producten zoals vlees, vis, zuivel en ei. Daarom moet je als vegetariër en zeker als veganist supplementen slikken.


Hopelijk kunnen deze tips je helpen om je minder vaak moe te voelen! Als je vragen hebt over voeding of je hebt een idee voor een volgende blogpost, laat het weten in de reacties!

Follow me: Twitter | Facebook

Afbeeldingen: Maya Willemse

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s