Ingrediënten om te vermijden | als strenge vegetariër

vegetarisch2Dit is de tweede blogpost in de serie ingrediënten om te vermijden, de vorige ging over haarproducten. Deze gaat over ingrediënten die streng gezien niet vegetarisch zijn, maar veel mensen weten dat niet. Ikzelf probeer deze te vermijden, maar eerlijk gezegd vergeet ik het ook weleens. Met deze serie wil ik mijn lezers die hier geïnteresseerd in zijn, informeren. Ik wil je zeker geen schuldgevoel aanpraten ofzo! Als je er geïnteresseerd in bent, kan je erop gaan letten.

Gelatine

Gelatine wordt meestal gebruikt als verdikkingsmiddel, het wordt gemaakt van slachtafval (meestal huiden en beenderen van varkens en koeien) en wordt gebruikt in drop, toetjes(pudding), margarine en (zacht) snoep, vruchtensappen, bier en wijn. Ook wordt het soms gebruikt voor capsules van medicijnen en vitaminesupplementen.

Er bestaat ook vegetarische gelatine. Vaak staat er op de verpakking wat voor soort het is, maar een aantal vegetarische soorten zijn Arabische Gom, agar-agar (zeewier of roodalgen), gemodificeerd zetmeel en pectinen (celwanden groenten en fruit). Deze varianten zijn vaak geur- en kleurloos en hebben geen smaak, het kan de smaak afvlakken en daarom kiezen producenten toch vaak voor de dierlijke versie.

E-nummers

vegetarisch3

E-nummers zijn hulpstoffen die in de Europese Unie een nummer hebben gekregen. Sommige E-nummers zijn niet vegetarisch, dit is lastig om te vermijden omdat E-nummers niet staan beschreven op verpakkingen. Ook is het van veel niet zeker. Dus als je dit echt helemaal wilt vermijden moet je veel op onderzoek uit, of E-nummers helemaal vermijden (op zich geen slecht idee… maar daar schrijf ik nog wel over 🙂 ). De vegetariërsbond heeft een lijst opgesteld met deze E-nummers. Sowieso is E904 (schellak, als glansmiddel in bijvoorbeeld snoep) niet vegetarisch omdat het is gemaakt van lakschildluizen. Ook E120 (karmijn(zuur)/ cochenille, in bijvoorbeeld Fristi en roze koeken) wordt daar vaak van gemaakt, maar de rode kleurstof kan ook van bacteriën komen. Veel E-nummers kunnen op plantaardige en dierlijke manier gemaakt worden, de fabrikant is niet verplicht dit op de verpakking te zetten. Dus dan is het als strenge vegetariër lastig, maar je kunt wel letten op het V-keurmerk.

Colloïdaal proteïne

Dit betekent letterlijk ‘eiwit dat in zich fijn verdeeld in een vloeistof bevindt’, dus het kan eigenlijk over plantaardige en dierlijke eiwitten gaan. Maar vaak zijn het bloedeiwitten van een varken. Het zit vooral in (goedkopere) drop (en ander snoep). Er bestaat ook soorten zonder.

vegetarisch56

Dierlijke vetten

Eigenlijk is bijvoorbeeld roomboter ook dierlijk vet, maar hiermee wordt slachtvet bedoelt. Het zit niet per se in één soort product, maar onder andere in brood en koek. Ook heb je frituurvet (ossenwit) dat compleet dierlijk vet is. De meeste snackbars gebruiken plantaardig vet, maar je kunt het in een snackbar altijd navragen als je het wil weten.

Wei, weipoeder en lactose

Wei is het vocht dat overblijft bij het maken van kaas, het bevat onder andere eiwitten, mineralen en vitamen en weinig lactose (melksuikers), dat laatste wordt er namelijk aan onttrokken en als apart ingrediënt verkocht. Je zou misschien denken dat dit wel vegetarisch is (alleen niet veganistisch), maar in veel kaas wordt stremsel gebruikt (zie hieronder). Wei, weipoeder en lactose worden veel gebruikt en zitten in veel producten: margarine, brood, frisdrank, koekjes, voedingssupplementen, chocolade, soep, chips enzovoorts. Er bestaan ook vegetarische varianten (als de kaas vegetarisch is), dit kun je zien aan het V-keurmerk.

vegetarisch1

Stremsel

Stremsel zit in de meeste kazen, kwark en roomkaas. Het is een hulpstof en heeft dus geen functie in het echte product zelf of de smaak. Stremsel is een bijproduct (van kalverslachterij en komt uit de maag) en hoeft daarom niet ‘verder uitgelegd’ op de ingrediëntenlijst te staan. Er bestaat ook vegetarisch stremsel, en dat kun je zien aan het V-keurmerk of het staat vermeld in de ingrediëntenlijst (als er alleen stremsel staat kun je ervan uitgaan dat het niet vegetarisch is).

Omega-3 vetzuren

Omega-3 zijn meervoudig onverzadigde vetzuren (dus de gezonde vetten). Het zit in bepaalde supplementen en is soms aan producten toegevoegd, zoals brood, vleesvervangers, margarine en olijfolie. Omega-3 kan uit vis gehaald worden, omdat dat grote en goed opneembare hoeveelheden zijn. Er is een vegetarisch alternatief gemaakt uit plantaardige oliën en noten. Vaak staat het op de ingrediëntenlijst vermeld als dierlijke vetten, en anders kun je het zien aan het V-keurmerk.

Bron

Ik hoop dat je het interessant vond om te lezen en er iets van hebt geleerd. En laat me weten in de reacties over wat voor soort onderwerp in deze serie je graag meer zou willen weten!

Over wat voor soort onderwerp in deze serie zou je meer willen weten?

Follow me: Twitter | Facebook

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s