School talk #1 | Toetsweek

Afgelopen week had ik toetsweek, een week lang (plus aankomende maandag) alleen maar toetsen; samenvatten, stress, leren, filmpjes kijken, stress, vragen stellen via Whatsapp, beseffen dat je moet stoppen met appen en weer moet leren, leren, en ga zo maar door. En die toetsweek brengt natuurlijk de nodige irritaties en grappige momenten met zich mee:

– Elke dag weer het ongeluk hebben om aan een wiebelende tafel te gaan zitten.

– Naast degene met het krakende leren jasje aan.

– Voor de verkouden persoon die vergeten is zijn neus te snuiten.

– Okay, sorry alvast, maar HOUD POTVERREDIKKIE NOU EENS OP MET HET KLIKKEN MET
DIE @#$%^& ROT PENNEN!!!!!

– De andere klas heeft de volgende dag al een cijfer binnen, en jij wacht van dat vak nog op feedback op je schrijfopdracht van ruim twee maanden geleden (serieus!).

– Een surveillant hebben die:

  • de hele 90 minuten driftig op zijn/haar toetsenbord aan het tikken (zeg maar gerust rammen) is.
  • op een kraak-stoel zit en elke minuut van positie verandert.
  • 90 minuten lang rondjes loopt, manoeuvrerend tussen de tafeltjes, en een aantal minuten achter je blijft staan (ben je staand in slaap gevallen?).
  • zo nodig iedereen een andere tafel wil aanwijzen, waardoor jij je fijne plekje kwijt bent én de surveillant te laat begint met het uitdelen van de toetsen.
  • niet op komt dagen. In de brugklas was mijn klas drie keer in twee dagen vergeten…
  • verkouden is, uggh. En dan ook nog na elke keer niezen en hoesten sorry zeggen.
  • ons niet duidelijk laat weten hoe lang we de tijd hebben:
    • 1. Niet een klok op het bord zet en laat weten tot hoe laat we de tijd hebben, dus om de zoveel minuten hoor je: ‘Hoe lang hebben we nog?’
    • 2. Die vragen telkens beantwoord met: ‘Ehm… weet ik niet. Maar ik ga het voor je opzoeken!’
    • Tien minuten later: ‘Nog 45 minuten.’ *Iedereen is opgelucht en ontspant.*
    • Vijf minuten later, oh nee 30 minuten *Wat inmiddels dus al 25 is geworden.*
Calculator_P!ATD_Lyrics.jpg

Lyrics van Panic! At The Disco

– Oh ja, en dan nog dit verhaal over een surveillant, bereid je voor op een hoog irritatie-factor: In de tijd dat de surveillant de toetsen uit had moeten delen, stond hij/zij te praten in de deuropening. Daardoor begonnen we te laat met de toets, toen we eindelijk gingen beginnen was het natuurlijk nog nodig om te controleren of iedereen er was. Dus werden alle namen opgenoemd. Nou kun je eindelijk aan de slag, nee hoor. Iemand had een foutje in de toets ontdekt en vroeg hoe dit zat. Begon de surveillant een heel verhaal over zijn/haar haat voor het vak dat we op dat moment hadden. Op een gegeven moment wisselden de surveillant (te lui om 90 minuten te surveilleren? 😉 ). En er moest weer uitgebreid worden uitgelegd aan de nieuwe surveillant hoe het precies werkte. Vervolgens begonnen ze nog een heel gesprek over andere toetsen en bla bla bla. Guys! Ik probeer een tekst te lezen! Uiteindelijk gaat de oude surveillant gelukkig weg, maar hij/zij roept nog wel even: ‘Doeg iedereen! Succes hè! Fijn weekend en succes met leren voor maandag!!’ Top, had ik echt nodig. Je kon ons beter succes wensen met déze toets niet verpesten. En toen begon weer het verhaal over de tijd niet weten…

– Zo’n opluchting als de toets voorbij is! Niet omdat de toets zelf voorbij is, maar omdat je geen last meer hebt van de surveillant.

– Gelukkig hebben we ook superlieve surveillanten!  ❤

Afbeeldingsresultaat voor surveillant loesje

– Tienduizend keer de vraag via Whatsapp beantwoorden: ‘Wat moeten we leren voor…?’ Het staat in de werkwijzer!

– En vervolgens zelf vragen hoe laat de toets begint… yep, te lui om op het rooster te kijken.

– Wel héél toevallig dat ik juist in de toetsweek wel drie liedjes op de gitaar heb geleerd.

– Het welbekende ‘moed zakt in m’n Dr Martens‘-moment als je na de toets hoort wat anderen hebben beantwoord. Ehm… dát had ik niet.

– Het antwoordenblad van de luistertoets Duits uitgedeeld krijgen, en een hartverzakking krijgen omdat je géén idee hebt wat je moet doen. Dit hadden we niet geoefend!

– Zelfs als de audio start geen idee hebben wat je moet doen, en allerlei doemscenario’s bedenken dat je de komende 16 vragen niet kunt beantwoorden.

– De énorme opluchting als je het eindelijk snapt: je moet de piepjes invullen (*piep* wat zou hier gezegd kunnen zijn?).

– Nooo! Niet dat!

– Waarom moeten ze altijd van die slissende en binnensmonds pratende mannen met lage bromstemmen kiezen? Ik versta er niks van!

– Maar dat gevoel als het eindelijk weekend is! Yes! Jammer genoeg maandag nog wel de laatste toets.

En dan begint nu het lange wachten op de cijfers. Heb jij ook weleens grappige of irritante dingen meegemaakt tijdens toetsen? Laat het weten in de reacties (titel blogpost, rechts)!

Follow me: Twitter | Facebook

Een gedachte over “School talk #1 | Toetsweek

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s